Toediening coccolietenkrijt IJsbaanvijver

Maandag, 22 april 2024

Na onderzoek en analyse van Sportvisserij Zuidwest Nederland en toestemming door Waterschap Scheldestromen werd op dinsdagavond 16 en zaterdagmorgen 20 april 2024 met enkele vrijwilligers in totaal 3,5 ton Ecosan coccolietenkrijt toegediend met als doel de waterkwaliteit te verbeteren en de dikke laag slib af te breken.

Het voorbije jaar werd regelmatig gesignaleerd dat grotere vissen, voornamelijk karper, aan de oppervlakte naar lucht aan het happen waren, een indicatie dat mogelijk de zuurstofhuishouding op de IJsbaanvijver niet meer optimaal was. Dit had dan ook wat vissterfte tot gevolg.

We riepen de hulp in van Sportvisserij Zuidwest Nederland om de oorzaken in kaart te brengen en naar een oplossing te zoeken.
Analyses en metingen brachten aan het licht dat de dikke sliblaag (op sommige plaatsen meer dan 50 cm), grotendeels veroorzaakt door bladinval van het aanpalende bos en daar bovenop een insijpelende brakke kwel uit de ondergrond niet bevorderlijk zijn voor de zuurstofhuishouding en de geleidbaarheid.

Besluit hier uit is dat de mogelijkheden om maatregelen te treffen beperkt zijn.

Baggeren van de vijver is duur en zal niet op heel korte termijn gebeuren.

Het mechanisch mengen en beluchten van de vijver brengt verschillende praktische obstakels met zich mee en is ook niet op heel korte termijn te realiseren.

Niets doen was ook geen optie, en dan blijft eigenlijk alleen het bekrijten nog over. Bekrijten is geen garantie voor verbetering, maar het is de enige maatregel die snel uitgevoerd kon worden.

Enkele jaren geleden (2016-2018) werd al eens eerder coccolietenkrijt toegediend met toen een positieve evolutie, vandaar dat overlegd werd met Waterschap Scheldestromen om opnieuw hun toestemming hiervoor te verkrijgen en afspraken te maken over de opvolging door regelmatige metingen uit te voeren.

Mede dank zij een snelle opeenvolging van metingen, besluitvorming, akkoord en levering van het krijt konden wij met enkele vrijwilligers dan ook zeer snel tot actie overgaan.

Na motorpech op dinsdagavond 16 april was het die avond wat behelpen met mankracht en roeispanen maar op zaterdagmorgen 20 april konden we dan na de aanschaf van een nieuwe buitenboordmotor comfortabeler de strooisessie uitvoeren.
Enkele foto's vind je HIER

Naast onze dank voor de hulp van deze vrijwilligers, willen wij ook nog benadrukken dat de realisatie mede mogelijk werd gemaakt door een financiƫle bijdrage van Sportvisserij Zuidwest Nederland.